Lidt om den nye løbetest

“I Overlade ligger der et rødt hus. Det er malet så sjusket, at den røde maling er løbet ned over den sorte sokkel. Det ligner tykke striber af blod. Bag huset står garagen og ser faldefærdig ud. Haven er tilgroet og huset ser ubeboet ud. Engang var huset hvidt. Græsplænen var grøn og kortklippet. Den var blød. Det kan jeg huske. Græsplænen var blød. Jeg kan stadig huske, hvordan det kløede, når vi havde rullet rundt på plænen i bar mave. Her spillede vi også fodbold. Da jeg var 9 år skød jeg en bold igennem et af vinduerne i huset. Andre gange sad vi i garagen og kiggede på alle de gamle ting, der var gemt på hylder og i skuffer herinde. Huset og haven var en kæmpe verden, da vi var børn. Nu virker det uendeligt lille. Som om, virkeligheden indhentede denne verden. Men minderne er stadig tydelige. Denne fredag eftermiddag er det ikke svært at huske dengang jeg løb hele vejen ned af Padkærvej til jeg forpustet nåede min mormors hvide hus.”

IMG_7618

Jeg nåede at blive spændt og ikke mindst nervøs. Spændingen forstod jeg godt. Jeg har glæder mig til denne dag i et stykke tid. Nervøsiteten kommer også snigende aftenen inden og det forstår jeg ikke helt. Men omvendt er det en del af mig. At mærke usikkerheden. At leve med den. Huske at den skal være med. At den gør mig bedre. Nervøsiteten skærper mig. Lidt som til en eksamen. Ikke en eksamen med dårlig forberedelse. En eksamen, som man ved man skal ace! Sådan har jeg det. Idag skal det bare gå godt! Det er ikke først gang, at jeg får lavet denne aeroscan-test, som den hedder. Jeg fik lavet en tilsvarende i oktober, da jeg var i Flakkebjerg hos Claus Hechmann. Nu står jeg her igen. Ny test. Nye zoner. Ny pace! Nye mål? I dag får jeg svar på min udvikling igennem de sidste 4 måneder. Jeg får svar på, hvor meget jeg har rykket mig. Jeg får et fingerpeg om, hvorvidt det er realistisk at løbe marathon på under 3.30! Selvfølgelig er det det! Og pludselig kommer spændingen og nervøsiteten krybende igen.

Testen foregår i Skive hos Givskov Løb, som samarbejder med Hechmannn Running. Solen skinner smukt over byen ved fjorden. Lea er med og vi køber lidt frokost, som vi kan spise, når jeg er færdig med løbetesten. Hun køber en sandwich og jeg blander en salat. Vi går gennem gågaden og ankommer til butikken. Jeg når at få en sludder med en repræsentant for Brooks Danmark, der fortæller lidt om deres nye Pure-serie og de ændringer, som de har lavet på de nye sko. Vi snakker lidt generelt om forskellige løbesko og om løbestil. Jeg elsker den slags. Så bliver klokken kvart i et. Det er min tur.

IMG_7609

Claus instruerer – jeg lytter.

Jeg hilser på Claus og dernæst på Mette, som også er med til testen idag. Vi snakker lidt om min træning og sludrer lidt om løst og fast. Claus spørger ind til mit løb i Aarhus, hvor jeg satte PR på 10 kilometer til DuPont-løbet i januar. Jeg smider overtøjet og træder op på løbebåndet. Jeg begynder at varme op i roligt tempo. Claus gør udstyret klar imens Mette laver nogle video-klip til deres Instagram-konto. Det hele føles dejlig velkendt. Spændingen og nervøsiteten er væk. Jeg glæder mig bare til at komme igang. Sådan rigtigt igang. Jeg får iltmasken på og så går vi igang. Selve testen foregår på den måde, at jeg løber afsted på løbebåndet i ca. 20-25 minutter. Jeg starter med at løbe med 9 km/t. og efter nogle minutter sætter Claus løbende hastigheden op. Jeg slutter af med at løbe 15 km/t. Imens noteres hastighed, varighed og puls løbende og ud fra dette beregnes de helt præcise træningszoner, som bliver udgangspunktet for min træning de kommende 14 uger.

IMG_7651.PNG

Mine nye træningszoner

Resultatet af den nye test viste, at min AT-zone har rykket sig fra en hastighed på 4.23 min/km til en hastighed på 4.08 min/km. Min AT-zone er den hastighed jeg maksimalt kan præstere ved i 60 min. Det er også mere populært kendt som min “syregrænse”. Løber jeg ved hastigheder under min AT-zone sker der en aerob energi-omsætning. Her nedbryder muskelcellerne fedt eller kulhydrat med brug af ilt. Løber jeg ved hastigheder over min AT-zone sker der i stedet en anaerob energiomsætning, hvor muskelcellerne kun nedbryder kulhydrat uden brug af ilt, da intensiteten er så hård, at der ikke tilføres nok ilt til musklerne. Dermed ophobes der mælkesyre i musklerne i dette fører til udmattelse. Det er her, at hemmeligheden ift. at blive en hurtigere løber er gemt. Da jeg testede mig selv sidste forår kunne jeg maksimalt løbe med en hastighed på 4.45 min/km uden af der blev dannet mælkesyre i mine muskler. Den grænse er igennem det sidste år blevet flyttet til at jeg kan løbe med en højere intensitet uden at kroppen danner mælkesyre og at jeg derved bliver udmattet. Netop dette har kæmpe betydning ift. at løbe et halvmarathon eller et marathon-løb, da en højere udholdenhed er med til at gøre mig til en bedre og hurtigere løber på de lange distancer. Det er resultatet af min træning med Hechmanns principper. Skulle I have lyst til at få Jeres præcise træningszoner, så klik ind på Hechmann Runnings hjemmeside og bestil en professionel løbetest. Det koster 1300 kr. og er man medlem af Hechmann Running koster det kun 1100 kr. I næste uge er der mulighed for at blive testet i Aarhus. Du kan booke en tid på dette link.

IMG_7652.PNG

Mit nye race-pace

Det store mål i 2016 er naturligvis at forbedre min tid på marathon-distancen. Første forsøg bliver naturligvis i København i maj. Det oprindelige mål for 2016 var en tid på 3 timer og 30 minutter. Efter at have fået den endelige test-rapport kan jeg konkludere, at det mål burde være mere end realistisk. Faktisk viser testen, at jeg burde være i stand til at løbe en tid på omkring 3.20. Måske lidt under. Det skal naturligvis have et forsøg. Det er klart. Det kan slet ikke være anderledes. Om det bliver i København eller ved et løb i efteråret er endnu uvist. Jeg snakkede med Claus om det i fredags og tankerne kører stadig lidt rundt i hovedet. Både i forhold til hans råd og anvisninger vedr. dette og mine gene forestillinger. Det skal lige have lov til at koge lidt videre inden der om ganske kort tid kommer en endelig udmelding. Naturligvis bliver I de første, der får besked. Til gengæld tog jeg igår, ovenpå resultatet af løbetesten en beslutning. Jeg tilmeldte mig Rema 1000 Halvmarathon i Aalborg. Datoen er den 12. marts. Jeg kunne have valgt imellem mange andre løb med flere deltagerer, tilskuere eller mere sceniske omgivelser. Men løbet på hjemmebane passer perfekt. Ruten er forholdsvis flad. Løb et er godt arrangeret. Omgivelserne er ikke så vigtige. Jeg er der kun med et mål for øje. Jeg skal teste min form. Det bliver forårets formtest nummer 2. Den første var DuPont-løbet i Aarhus i januar måned. Nu gælder det halvmarathon. I frdags fik jeg grønt lys af Claus Hechmann til at løbe all-out på distancen. Målet er klart. Jeg skal løbe med et snit-pace på 4.16 km/t. Jeg skal løbe under 1 time og 30 minutter. Sådan! Helt enkelt. Jeg tror på, at det er muligt. Jeg ved, at det kommer til at gøre ondt. Det er OK. Det kan ikke være anderledes, hvis grænsen skal rykkes yderligere.

FullSizeRender

Da vi kørte hjem fra Skive i fredags efter min løbetest stoppede vi kort i Overlade. Her boede min mormor og jeg benyttede lejligheden til at genopfriske gamle minder og lade nostalgien fylde ved tanken om mine barndormsminder her fra. Derfor den lille historie i starten af indlægget.

Når jeg har sat det sidste punktum i det her indlæg, snører jeg igen mine løbesko. I morgen er der intervaller på programmet. Så er det afsted. Ud i kulden. Derud, hvor blog-indlæg, udstyr,  smarte løbesko og løbe-test ikke længere spiller ind. Der, hvor det i sidste ende er benene, der skal tale! Der, hvor det ikke er nok at skrive at man vil være den bedste version af sig, men skal bevise, at der er handling bag ordene. Ikke bevise det overfor Jer, men bevise det overfor mig selv. Det starter nu!

/Thomas

6 thoughts on “Lidt om den nye løbetest

  • Bare et forslag: da jeg skulle under 3.30 valgte jeg en løbemakker (“pace”) – jeg var således ikke fokuseret på ur og km.
    Bare et forslag (og ja, det ER pace 3.15 hhv 3.30 ved Cph. M

    PS. Hvis du vil med på nogle 2 timers træningsture, så er der hver søndag ca. 20 km (LSD) i AMOK på Østre Alle
    Skriv hvis du vil have følgeskab

    • Jeg har præcis samme ordning i København. Jeg har været så heldig at have en, der vil løbe pace for mig, så det giver troen og selvtilliden et kæmpe spark.

      Lyder lækkert med AMOK-turene. Det vil jeg da overveje og ellers regner jeg også med at tage nogle af turene med AaRun, når der er fællestræning hver lørdag!

  • Du skriver dejligt Thomas. Din ihærdighed og arbejdsomhed med løbet har også båret frugt… det er giga imponerende 🙂 Jeg glæder mig til at høre om mål og rekorder i fremtiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *