Lidt om de næste 15 uger

“Jeg løber ad de små stier. Asfalten er ujævn og fuld af huller. Næsten som at løbe i en tidslomme, der er blevet glemt af kommunal vedligeholdelse. Bagved kan jeg høre cyklen, som idag er min faste følgesvend. Jeg er ikke alene. Asfaltens huller skiftes ud med fedtede og våde grusstier. Et tog passerer på skinnerne lige ved siden af mig. Jeg drejer til venstre i et sving, løber op af bakke og så er jeg fremme. Stilheden rammer mig med det samme. Det er som om, at larmen fra trafikken ophører i samme sekund. Her er der ro! Her er der bare stilhed. Det er en god stilhed. Det er en stilhed jeg kan bruge til noget. Den fremhæver mit ærinde ekstra tydeligt. Det er kun lyden af mine røde og gule sko, der bryder stilheden mod gruset. Og så cyklen bagved. Nu lidt længere tilbage! Langt fremme kan jeg skimte en anden løber. Vi hilser. Anerkender hinandens ærinde. Jeg stopper mit ur. Står stille. Lytter. Cyklen er der ikke. Her er helt stille. Her er plads til at lade tankerne flyve uhæmmet. Det er der behov for. Det er en særlig dag på en helt almindelig søndag.”

IMG_7581

Østerådalen, feb. 2016

Igår løb jeg 17 kilometer. Det har jeg gjort så mange gange før og umiddelbart var der ikke noget ved turen igår, der gjorde at den adskilte sig fra så mange andre ture. Alligevel var det en særlig tur i mit hoved. Ikke på grund af, at jeg løb en ny rute igennem Østerådalen, som jeg aldrig har løbet før. Heller ikke faktum, at Lea cyklede med, for det har hun gjort masser af gange. Det handler derimod om, at turen igår var de sidste kilometer jeg løb på det grundtræningsprogram fra Hechmann Running, som jeg har fulgt siden starten af oktober. Jeg startede på dette program efter at jeg havde fået foretaget min løbetest. Jeg har fulgt programmet igennem de sidste 17 uger. Igår var sidste tur. Idag starter jeg på et nyt kapitel i min træning – nemlig det konkurrence-forberendende program til marathon, som skal gøre mig klar til starten på Copenhagen Marathon 2016 om 103 dage. De næste 15 uger er planlagt. Skemalagt til mindste detalje af Hechmann Running. Jeg har overblik over det hele i Training Peaks. Det ser godt ud og jeg glæder mig helt vildt til at komme igang. Første kvalitetspas er i morgen eftermiddag. Det bliver 15 hårde uger. Det bliver 15 fede uger!

IMG_7504

Track day = intervaller

Men denne uge bliver en smule stille. Både fordi det er første uge i programmet, men også fordi jeg på fredag tager turen til Givskov Løb i Skive, hvor jeg skal have foretaget en ny løbetest. Denne løbetest skal være med til at sikre, at jeg træner i de rigtige zoner igennem de næste mange uger. Sikre, at jeg får det maksimale udbytte af de 1200-1300 km. som jeg skal løbe inden starten går i København. Samtidig får jeg også et reelt og præcist billede af min udvikling siden oktober. Jeg ved ikke selv, hvor meget jeg har rykket mig i mine zoner, men jeg kan mærke at jeg er blevet en stærkere løber. Jeg er blevet hurtigere. Jeg har sat PR på både 5 km. og 10 km. distancen. Det giver naturligvis ikke det fulde billede af min udvikling. Faktisk mærker jeg det selv allermest på min puls. Især på de hårde tempo- og intervalpas. Min gennemsnitspuls er faldet mærkbart på disse ture og mest af alt er de kendetegnet ved noget, der var tydeligt fraværende, da jeg startede på programmet og mine nye zoner i oktober. Overskud! Følelsen af overskud på turene. På de første ture var jeg små-presset, når jeg løb disse pas. Misforstå mig ikke! Det er stadig hårdt, men der er kommet en følelse af overskud på disse ture. Det er en fed følelse og det er bestemt ikke negativt at have overskud på ens løbeture. Omvendt er det også et tegn på, at jeg har brug for at blive presset yderligere for at sikre den bedst mulige udvikling. Om 103 dage løber jeg et marathon-løb på under 3 timer og 30 minutter. Det bliver hårdt og derfor har jeg brug for maksimal kvalitet og udbytte af min træning. Dette fundament skal løbetesten på fredag være med til at sikre. Jeg vil naturligvis skrive meget mere om min oplevelse med løbetesten, når den er overstået.

IMG_7586.PNG

Carb cycling – oversigt over mine dage

Udover løbetesten, som skal være med til at sikre udviklingen i min træning i de kommende uger, har jeg også fået et hemmeligt våben frem mod Copenhagen Marathon. Hun hedder Lena. For en uges tid siden skrev jeg, at min vægt har stået stille i et stykke tid. Lidt for stille faktisk! Et par dage efter snakkede jeg med Lena, som tilbød at lave en kostplan, der både er indrettet efter min træning og samtidig skal være med til at sikre det vægttab, der skal få mig til at stå skarp og klar til maj. Samtidig skulle jeg også lære et nyt ord: Carb-cycling! Jeg har 3 forskellige dage i løbet af en uge. 2 low-dage, 4 medium-dage og 1 high-dag. Low-dagene er de dage, hvor jeg kun har lette træningspas. Her er der fokus på masser af protein og få kulhydrater i min kost. Medium-dagene er de dage, hvor jeg har mine “almindelige” træningsture på 12-16 km.  Her er der en jævn fordeling af mit indtag af protein og kulhydrat. Min high-dag er den dag, hvor jeg løber min lange tur. Her er der fokus på mindre protein i kosten og til gengæld langt flere kulhydrater. Hvis jeg skifter imellem mine træningspas, tilpasser jeg bare min kost efter det. Det vigtigste er at min kost følger min aktivitet. Mit dalige indtag af protein, kulhydrat og fedt er udregnet i gram og når jeg indtaster min kost i app’en MyFitnessPal, kan jeg hele tide få et overblik over, at jeg rammer den rigtige sammensætning i min kost samt at de forskellige næringsstoffer kommer fra en hensigtsmæssig kost. Det kræver lidt forberedelse og lidt omtanke. Især her i starten. Men det er en fantastisk mulighed for mig, at kunne have Lena på sidelinien som sparringspartner og jeg kunne ikke forestille mig nogen, der var mere kvalificeret end hende. Hun er sindssygt dygtig. Hun har en kæmpe viden om kost-sammensætning. Men vigtigst! Hun kender det fra egen krop. Igennem et år, levede hun efter og overholdte en stram og asketisk madplan med en vilje og dedikation, som jeg kun har beundring til overs for på hendes vej til Body Fitness 2015!

DSC_3078

Løberen, Nørre Farimagsgade

DSC_3017

Løberen, Nørre Farimagsgade

Til sidst skal vi lige ønske tillykke til en fødselar! I fredags fyldte Løberen 20 år. Stadig ung men med masser af erfaring! Denne fødselsdag bliver også fejret i alle deres butikker i Danmark samt på deres webside med 20% rabat på næsten alle varer frem til den 13. februar. Læs meget mere her! Jeg runder butikken på Vesterbro i Aalborg i morgen. Jeg skal ind og hente de undertights fra Craft, som jeg har bestilt. Det glæder jeg mig til. Nu er det slut med hudafskrabninger på inderlår og i lysken efter de lange ture. Slut med smertefulde bade, når det varme vand rammer de hudløse områder. Det lyder ikke specielt charmerende, men omvendt er jeg nok ikke den eneste, der har oplevet disse problemet. Det har hjulpet, at mine ben er blevet tyndere og ikke længere ligner bagbenet på en baby-elefant. Men engang imellem døjer jeg stadig med disse gener og nu skal det være slut! Måske har I også opdaget, at Løberen har åbnet en ny butik i hjertet af København – eller ihvertfald det, som en aalborgenser vil kalde i hjertet af København.  Jeg har indtil videre kun set billeder fra butikken, men en ting står helt klart: Ambitionerne har været kæmpestore! Løberen har selv meldt ud,  at det, der bliver en af Danmarks største og mest specialiserede specialbutikker for løbere i København, vil sætte helt nye standarder for, hvad en forretning for løbere skal kunne tilbyde. Både i indretning, udtryk og i produktudvalg. Søndag d. 22. maj løber jeg Copenhagen Marathon og en ting er helt sikkert. Lørdag d. 21. maj skal bruges på et besøg i Løberens nye butik i Nørre Farimagsgade! Kig selv ind i butikken nu og oplev det, som Løberen kalder for det nye samlingssted for løbere i København!

IMG_7582

Østerådalen, feb. 2016

Idag er en start på mange nye ting. Det er første dag i mit nye træningsprogram fra Hechmann Running. Det er første dag i min nye kostplan fra Lena. Om 5 dage skal jeg have lavet en ny løbetest. Ellers er dagen idag bare endnu en dag i rejsen mod at blive den bedste version af mig selv!

/Thomas

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *