Lidt om at blive 38 år

“Der er både noget smukt og samtidig en smule sørgmodigt over nattehimlen nytårsnat. Raketternes regn lyser jorden op. Vi kigger lidt rundt på må og få. Spejder op mod himlen. Ud mod horisonten. Det er en aften fuld af fest og glæde. Vi klamrer os til hinanden på årets sidste nat. Det er en balancegang for mig. Nærhed og samhørighed på nippet til at blive melankoli. Uvisheden over det, der kommer kan virke skræmmende. Det kræver mod at turde løfte hovedet og se fremad. Jeg ved altid først i sidste øjeblik om jeg har modet til at kigge fremad. Det er nemmere at se tilbage. Dvæle vemodigt ved det forgangne års minder. Det føles mere trygt end at skulle se det nye år i øjnene. Det føles mere trygt end at skulle se sig sig selv i øjnene i et helt nyt år. I år vil jeg tage mod til mig og løfte hovedet højt. “

DCIM101GOPROG0070592.

Nørresundby, dec. 2015

Om 9 dage har jeg fødselsdag. Nytåften fylder jeg 38 år.  Det her er ikke et indlæg om, at jeg har krise over min alder. Jeg fylder ikke bare 29 for 117. gang. Jeg fylder 38 år. Det er helt okay. Det er faktisk mere end okay. Det føles helt rigtigt. Jeg har det godt med, at være tæt på 40 år. Den anden dag sagde jeg det højt til mig selv. 38 år. I sidste ende har jeg ikke så mange følelser omkring at blive ældre. Faktisk hilser jeg næsten hvert år velkommen. Jeg venter næsten utålmodigt på det. Hvorfor? Fordi, at sandheden er, at jeg føler mig langt sundere, hurtigere og skarpere her sidst i 30’erne end jeg gjorde, da jeg var i 20’erne. Den vildeste løber jeg kender er over 40 år. Hasse er 43 år. Han er en røvsej og fantastisk løber. Når jeg ser på ham, kan jeg slet ikke vente med at blive 40 år. Hvis jeg kan løbe og træne med bare halvdelen af hans vilje, dedikation og stålsathed, kan jeg ikke forlange mere. Om 9 dage tager jeg det næste skridt. Jeg glæder mig.

IMG_6836

Trailtur i Lundby Krat

I det hele taget er der blevet taget mange skridt i dette år. Faktisk har jeg taget næsten 1,9 millioner skridt i mine løbesko i 2015. Det er naturligvis et forsigtigt skøn, men til gengæld ved jeg, at jeg i alt har løbet 2055 kilometer indtil videre. Det er længere end jeg nogensinde har løbet før på et år. Jeg blev glad, da jeg kunne se på Endomondo, at jeg havde passeret 2000 kilometer. På en eller anden måde blev det en ret konkret milepæl for mit år – nemlig et år, hvor der er blevet skruet op for det antal kilometer jeg løb hver uge. I året første uge løb jeg 21 km. I sidste uge løb jeg 75 km. og har været oppe på 97 km. en enkelt uge. Det er fedt at opleve, at kroppen kan følge med. At benene kan følge med og mærke, hvordan jeg udvikler mig som løber. Både at jeg bliver stærkere og hurtigere, men mest af alt, at jeg bliver klogere. Jeg lærer hele tiden nye ting, som jeg kan drage nytte af i min fremtidige træning.  Året er ikke slut endnu og der skal stadig løbes masser af kilometer på vejene i Aalborg inden raketternes regn på nattehimlen signalerer starten på et nyt år. Et år, hvor målsætningen er klar hvad angår antallet af kilometer. Målet er 3000 kilometer næste år. Hvis I havde spurgt mig i årets første uge, hvor jeg løb 21 km., om det ville være muligt for mig at løbe så mange kilometer på et år, ville mit svar have været “nej”. Nu er jeg slet ikke i tvivl om, at jeg nok skal nå 3000 kilometer i 2016. Jeg er en masse oplevelser og erfaringer rigere, der har gjort mig klogere som løber og så skyldes det ikke mindst, at jeg i løbet af 2015 er begyndt af løbe efter princippperne i Hechmann-metoden.

IMG_6911

Nye sko: Nike Zoom Structure 18

Jeg er slet ikke i tvivl om, at årsagen til, at det har været muligt for mig at bygge så mange ugentlige kilometer på min løbetræning, er det faktum, at jeg løber efter mit træningsprogram fra Hechmann Running. Samtidig med, at jeg løber længere hver uge, er den samlede intensitet i min løbetræning også sat ned i forhold tid tidligere, hvor jeg ofte trænede uden et samlet mål for min træning og alt for ofte løb min ture i et alt for højt pace. Grundtanken i Hechmanns træningsmetode er det efterhånden ganske kendte mantra om, at “man skal løbe langsomt for at blive hurtigere”. Det lyder jo ret enkelt og det er det egentlig også! Hvis I har lyst til at læse mere om netop principperne i Hechmann-metoden, kan I læse med her. Kort fortalt handler det om at flytte fokus fra at træne min  iltoptagelse og kondition som det primære til at træne min udholdenhed. I løbet af en uge er det kun cirka 20% af mine samlede kilometer, som jeg skal løbe i decideret konkurrence-pace.

IMG_6915

Nyt VO2-max

Jeg kan hver dag åbne Training Peaks og se et udførlig beskrivelse af mit daglige træningpas. Det er, trods programmets specifikke udførlighed, enormt frit og varierende. Hver eneste gang jeg snører skoene ved jeg om jeg træner min anaerobe eller aerobe tærskel, min udholdenhed eller jeg restituerer. Det kan jeg godt lide. Jeg elsker, når der er struktur på tingene – man er vel tryghedsnarkoman! Men vigtigst af alt… Det er sjovt! Det er også hårdt og handler netop ikke KUN om at løbe langsomt. Jeg er som sagt begyndt at løbe væsentlig flere kilometer end jeg har været vant til og en del af dem også i ganske højt pace! Men det er stadig sjovt! Det er min måde at træne på. Det er min måde at løbe på. Jeg har allerede forbedret mig mere end jeg troede var muligt i 2015. Siden jeg startede i februar og til jeg fik foretaget min aeroscan-løbetest hos Claus Hechmann i oktober, havde mit halvmarathon-pace flyttet sig fra 4.42 min/km. til 4.23 min/km. Jeg gik fra at skulle løbe halvmarathon på 1.39 til at løbe den på 1.32. Min PR på distancen i Skagen (1.36.51) var en indikation af min udvikling. Den fortsætter i 2016. Det store mål er klart. Copenhagen Marathon på under 3.30. Derudover er der andre små mål, der spøger i hovedet på mig og som jeg vil løfte sløret for løbende. Men det store mål er næste år er urokkeligt og igennem min fortsatte træning efter Hechmann-metoden er jeg slet ikke i tvivl om, at jeg kommer til at indfri det.

En af de ting, som jeg vil prioritere i det kommende år er, at få masseret mine ben hos en sportsmassør. Jeg kan, i perioder, godt mærke på mine benmuskler, at jeg løber flere kilometer end tidligere. De bliver lettere ømme og Hasse, der selv er massør, opfordrede mig til at besøge en sportsmassør og få løsnet op i benene et par gange om måneden. Jeg var så heldig, at Jonas, som jeg kender fra AaRun, kunne anbefale en virkelig dygtig sportsmassør, som han selv brugte. Jeg var nede hos Anne i sidste uge få min første omgang. Jeg havde, hvis jeg nu skal være helt ærlig, brugt det meste af dagen på at være lidt spændt og nervøs. Jeg havde en forventning om, at min smertetærskel, hvad angik massage, var usædvanlig lav. Jeg tog fejl! Heldigvis! Anne tog godt fat og jeg undgik at bide i mit håndklæde af smerte. Effekten vil jeg, efter sigende, først kunne mærke efter nogle kontinuerlige behandlinger, men jeg er ikke i tvivl om, at det kommer gavne mine benmuskler og jeg vil helt sikkert ligge mig til rette på Annes briks mange flere gange i 2016.

DCIM101GOPROGOPR0673.

Limfjordsbroen, dec. 2015

Om 9 dage står jeg og ser nattehimlen lyse op i et utal af farver. Jeg vil være 38 år. Det er sgu en god alder! Et år vil være gået. Et nyt år vil være startet. Jeg vil se det i øjnene. Se mig selv i øjnene i 2016. Det bliver et år med klare målsætninger. Vilde målsætninger. Det bliver et vildt år. Det bliver mit år!

/Thomas

 

6 thoughts on “Lidt om at blive 38 år

  • Jeg bliver vildt inspireret når jeg læser dine indlæg.
    Og dine tanker omkring alder kan jeg kun tilslutte mig.
    Jeg bliver 52 næste år og har aldrig haft det bedre fysisk.
    Jeg kan ikke løbe så langt som du og jeg løber heller ikke
    særlig hurtigt. Mit mål er en halvmaraton næste år.
    Men hva pokker….for et år siden kunne jeg ikke engang løbe 100meter.
    Nu løber jeg mellem 8-12km her gang. Så jeg er på vej.
    God jul og godt nytår til dig ^^ Og tak for nogle fede livsbetragtninger.

    • Tusind tak for den dejlige kommentar! Det handler ikke om hvor langt eller hvor hurtigt vi løber. Vi sammenligner os ikke på hastighed eller distance – det ville ikke give mening og er dybest set uinteressant! Det er kampen hos os hver især vi kan genkende og respektere! Du er mere end på bare på vej… Du er jo et helt andet sted og det er beundringsværdigt!

      Også rigtig god jul og godt nytår til dig!

  • Hej Thomas,

    Du nævner, at dig løbeprogram er meget specifik udført, men alligevel frit og varierende. Er det er program udviklet specielt til dig, eller følger du et program fra bogen?

    Og så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvilken kadence du løber med.

    Rigtig glædelig jul

    Vh Henrik

    • I øjeblikket følger jeg et grundprogram til marathon fra Hechmann Running. Det er ikke det samme som i bogen, men selve opbygningen på de forskellige pas er ikke individuelt, men det er zonerne naturligvis.

      Min kadence ligger i gennemsnit på 170-175 spm på mine ture.

      Håber det var svar! Rigtig glædelig jul til dig også!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *