Lidt om naturligt løb, bøjede knæ og AC/DC

“Jeg kører det igennem hovedet som en remse. Om og om igen. “Ret dig op!”. “Land med bøjet knæ!”. “Ikke tage for lange skridt!”. Jeg trykker igen på mit Garmin ur og tjekker kadencen. Jeg konstaterer, at den er 175 og husker tippet om, at man bare skal løbe i takten til “Back in Black” med AC/DC. Det er ikke helt ved siden af, selvom sangen er en anelse nede i tempo da jeg nynner den i hovedet! Selvom klokken kun er lidt over seks om morgenen føles varmen allerede tung og omklamrende – præcis som jeg godt kan lide det! Så slår det mig pludselig! Midt i mit forsøg på at huske alle de forskellige tips til natural running, har jeg glemt det vigtigte… At nyde, at jeg for første gang i 3 måneder har løbeskoene på og ikke skal bruge hele løbeturen på mentalt at forholde mig til ømheder og smerter i mit venstre skinneben. Der er intet at mærke. Det føles godt. Alt føles perfekt!”

IMG_4344

Brooks Pure Cadence 4 #runhappy

Da jeg pludselig stod med mine Brooks Pure Cadence 4 i hånden slog det mig, at jeg faktisk ikke vidste ret meget om Natural Running! Jeg havde hørt lidt her og der, men dybest set var jeg lidt på bar bund! Jeg var sådan set ikke i tvivl om, at jeg havde taget den rigtige beslutning med mine nye sko, men samtidig vidste jeg også, at jeg ville gøre det her ordentligt fra starten. Derfor begyndte jeg at søge efter information omkring netop denne nye trend indenfor løb. Misforstå mig ikke – det her handler ikke om at være med på moden, men om at løbe smart og undgå skader! Men skal det gøres, skal det gøres rigtigt!

IMG_4382

4 mm. hældrop vs. 11 mm. hældrop

Lad os lige få en ting på det rene fra starten af…! Jeg er ikke ekspert på det her område. Jeg har tilegnet mig lidt viden på området og gjort mig nogle erfaringer, som jeg meget gerne deler ud af, men jeg er stadig ved at tage de første, spæde skridt uden at lande på hælen og der er lang vej igen. Jeg har fundet ud af, at Natural Running har mange navne og kaldes bl.a. også “Pose running” eller “Barefoot Running” og udøves i alt fra løb i bare fødder, de såkaldte Five Fingers og i de minimalistiske løbesko, som mine Pure Cadence er og som er kendetegnet ved et mindre hældrop end traditionelle løbesko. Natural Running handler om, at flytte sig fra den traditionelle løbestil, hvor man lander på hælen og “ruller” over foden og sætter af med tæerne. I stedet lander man længere fremme på foden og undgår derved både den spidsbelastning af hæl og fod, det er at lande på hælen og det er særledes godt ift. at undgå skader på lang sigt. Derudover er det også en mere økonomisk måde at løbe på, da man udnytter tyngdekraften til at opnå en mere fremadrettet bevægelse samtidig med man undgår det lille “brems” i fremdriften, som sker ved en landing på hælen.

IMG_4300

In action langs fjorden!

Tanken om at skulle løbe barfodet eller i Five Fingers er alt for stor en mental udfordring for mig og bare ved købet af mine Pure Cadence kunne jeg mærke, at jeg var et godt stykke udenfor min komfortzone som løber. Dog ved jeg allerede nu, at købet af mine Pure Cadence 4 er den bedste investering jeg har gjort i lang tid. Jeg var spændt på at mærke forskellen fra mine gamle GTS Adrenaline, men blev alligevel overrasket over, hvor stor forskel, der rent faktisk var. Forskellen på de to sko bliver først og fremmest helt konkret og håndgribelig, når jeg løber. Jeg kan simpelthen tydeligt mærke, at jeg lander længere fremme på foden. Jeg omtaler det helt bevidst ikke som forfodsløb. Der kan, nogle steder, være en tendens til at overgøre Natural Running, så man næsten lander på tæerne. Det medfører blot en for høj belastning af den forreste del af foden og risiko for et træthedsbrud i tæerne, hvis man laver en “prinsesse-landing” på tæerne. Tricket er, at lande på flade fødder med en snert mere vægt på den forreste del af foden i stedet for hælen. Det lyder jo super let, men jeg har fundet ud af, at det kræver fokus og tid at skifte løbestil og så er vi tilbage ved alle de tips, der de sidste mange uger har kørt rundt i hovedet på mig på mine løbeture.

Jeg fandt nogle lette og konkrete tips til, hvordan det er muligt at arbejde med at ændre sin løbestil. Det handler om at have bøjet knæet når man lander. På den måde lander man i højere grad under kroppens tyngdepunkt samtidig med at benet er klar til at stødabsobere det slag som landingen giver. Lige præcis dette trick følte jeg var ret nemt at implementere og oplever en kæmpe forskel ved at lande på denne måde. Samtidig er det vigtigt, at kadencen er høj og ligger på omkring 180 skridt pr. minut. Derved bliver kontakttiden imellem fod og underlag kortere og derved bliver belastningen for benene mindre. Dette punkt er noget som jeg har arbejdet med igennem et par måneder og nu kan begynde af se resultatet af. Min kadence er højere og min skridtlængde er kortere. Til sidst er jeg bare blevet bekræftet i, at core-træning er vigtigt. Ret dig op, ret dig op, ret dig op! Det står alle steder, at det er vigtigt at holde ens kropskerne rank og strakt, da det giver et bedre flow. Når man har en styrke som en slatten karklud med tendens til svaj i ryggen som mig, er det et punkt, der bare skal arbejdes med – hele tiden! Oveni disse tips er det samtidig vigtigt, at man ikke forsøger at forcere en bestemt landing, men holder sig til disse råd og så lader foden lande “hvor det selv vil”.

Det hele kan lyde meget indviklet og fysiologisk og det var egentlig også min første tanke. Jeg er, som sagt, på vej ud i en ny verden, hvad angår løbestil vel vidende, at det blot en en tilgang til at løbe ud af mange. Til sidst vil jeg videregive det bedste råd jeg har fået omkring løb siden jeg startede. Der findes IKKE nogen endegyldig tilgang til at løbe. Der er en bred vifte af holdninger og filosofier og det vigtigste er, at vælge det, der fungerer for en selv! Jeg har igennem årene fået masser af råd og vejledning, men er i sidste ende altid opmærksom på, at det skal fungere og virke rigtigt for mig. Det handler om at være åben for at blive inspireret og for nye perspektiver og så finde det man tror på hver især!

Like my page on Facebook!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *