Lidt om løbebånd, drinks og rosiner i en kop

“Flaget blafrer kraftigt udenfor. Den danske sommer er væk og sæsonen er forbi, som C.V. Jørgensen synger! Ferien er slut og pludselig står jeg i den hverdag, jeg næsten havde glemt hvordan så ud. Det gør ikke noget. Vinden blæser heldigvis den rigtige vej. Sommeren er kun lige begyndt og melankolien i C.V. Jørgensens smukke tekst har aldrig indfundet sig. Jeg spiser et par rosiner mere fra koppen. Lige om lidt skal jeg ud i det. Ud i vinden med løbesko på. Det bliver godt. Det bliver hårdt, men det er meningen. Det er sådan jeg har bestemt det skal være.”

Ferien er forbi. Igår vågnede jeg på min sidste feriedag og vidste med det samme, at den løbetur jeg havde planlagt om formiddagen ikke ville blive til noget. Jeg vidste også hvorfor! Lørdag aften var gået i fantastisk selskab med min kæreste, hvor den stod på koncert med Christian Hjelm, god mad og endnu bedre drinks. Det kunne jeg mærke på min krop da jeg vågnede. Jeg ved ikke helt om det er fordi jeg ikke har drukket i 4 måneder men jeg føler mig gammel da jeg vågner. Meget ældre end jeg egentlig er, for 37 år er jo ingenting? Jeg er drænet for energi og har en smule hovedpine. Erkender situationen og gør det jeg altid gør i disse situationer: Planlægger med det samme, hvornår løbeturen så skal klares. For klares det skal den! Det blev idag. I morges pakkede jeg mit løbetøj ned i min rygsæk og tog bussen på arbejde. Planen er at løbe hjem! Det betyder, at ugen bliver en smule mere presset men sådan er det bare. Det var et valg jeg selv traf og det skal ikke være anderledes. Lørdag aften var helt rigtig!

IMG_4292

Smil efter 14 km. løb i solskin

Jeg er, som jeg tidligere har skrevet, startet på halvmarathon-programmet fra “Løb som Eliten” af Claus Hechmann. Det har betyder at jeg de sidste par uger har løbet omkring 40 km. Jeg har været meget spændt på, hvordan benene ville reagere på den øgede belastning i kraft at de ekstra kilometer og især om jeg ville mærke noget til skinnebensbetændelsen, men jeg har sluppet fuldstændig. Jeg har været aktiv med foam roller, kulde/varmebehandlinger og ikke mindst min infrarøde lampe, som jeg altså kan anbefale på det kraftigste! Den koster blot 350 kr. og kan bestiller her.

Brooks Pure Cadence 4 #runhappy

Brooks Pure Cadence 4 #runhappy

Derudover har jeg endelig fået mine nye løbesko. De var lige præcis så fede, som jeg håbede og troede de ville være. Men de er ikke købt for udseendet og selvom de har skabt en mindre tøjerier herhjemme, da jeg ikke har noget løbetøj, der matcher i farverne, så er missionen med skoene klar. De skal hjælpe mig til at ændre min løbestil lidt og flytte den henimod det, der kaldes “natural running”. Jeg indrømmer blankt, at jeg er lidt udenfor min komfort-zone her. Jeg vidste ikke specielt meget om det indtil jeg fik skoene anbefalet af den kompetente ekspedient i den lokale løbebutik. Siden har jeg søgt en masse information omkring emnet og spurgt en masse mennesker, men er stadig en novice i denne verden. Jeg vil i et af de kommende indlæg skrive mere udførligt om “natural running” og mine indledende erfaringer med at løbe på denne måde, men kort fortalt handler det om at skifte den hællanding, som har faldet mig naturlig, ud med i stedet at lande mere midt på foden og lave afsættet til næste skridt herfra. Gevinsten er en mindre belastning af kroppen og mindre skadesrisiko. Jeg var derfor spændt, da jeg snørede skoene for første gang i torsdag og løb en kort tur i dem. De har et væsentligt mindre hældrop (4 mm.)  end mine nuværende sko på 11 mm. Jeg kunne allerede efter ganske få, hundrede meter mærke en stor forskel. Jeg kunne tydeligt mærke en anderledes belastning, hver gang jeg satte foden i jorden og klart fornemme at jeg landede på en anden måde. Efter at have løbet 4,5 km. kunne jeg mærke, at mine ben var “trætte” på en anden måde end tidligere, hvilket jeg tager som positivt. Planen er, at jeg i de kommende uger vil lave en indkøring af dem på kortere ture og der vil være maksimalt fokus på at holde en fornuftigt kadence, at sætte foden i jorden under kroppen og at lande rigtigt på foden. Jeg kommer til at skrive meget mere om dette fremover.

Til sidst kan jeg konkludere, at principper er til for at blive brudt! Jeg har i lang tid haft den klare holdning, at jeg ikke ville bruge penge på et abonnement til et fitness-center. Mest af alt fordi jeg har set mig selv som løber og ikke ville bruge penge på at løbe mine kilometer på et løbebånd i et varmt lokale. Det har sådan set ikke forandret sig, men jeg har alligevel besluttet mig for, at melde mig ind i et fitness-center. Formålet er, at supplere min løbetræning, som fortsat vil foregå på landevejen og ikke på et løbebånd, med almindelig konditionstræning, styrketræning (med fokus på “løbemusklerne”!) og coretræning. I løbet af en uge er det trods alt begrænset, hvor mange timer jeg pt. bruger på at løbe og jeg har vurderet at jeg godt at toppe løbetræningen med nogle ugentlige timer i et fitness-center. Apropos løbebånd, så tjek i øvrigt det her indlæg på JulieCarl.dk om, hvilke underlag, der er hårdest og mest skånsomt at løbe på – jeg blev meget overrasket! Til at starte med bliver det i det lokale træningscenter i Haraldslund og hvis ikke dette er tilfredsstillende ligger Fitness World blot 200 meter herfra. Jeg glæder mig meget til at komme igang og er så heldig at min kæreste har meldt sig klar, så jeg får den allerbedste træningsmakker!

2 thoughts on “Lidt om løbebånd, drinks og rosiner i en kop

  • Tillykke med de nye sko. Er selv af den overbevisning, at naturligt løb begrænser skaderne. Men husk nu at passe på i starten, hvor man nemt kan blive for ivrig og invitere belastningsskaderne indenfor. Der er meget fødderne og bentøjet skal vænne sig til. 🙂

    • Tak Frank…. Jeg har taget opstarten i de nye sko meget stille og roligt. Primært på restitutionsture og max. 30% af det samlede kilometer-antal pr. uge for netop ikke at lave en ny overbelastningsskade.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *