Lidt om hjemmetræning og at tømme hovedet!

“Sådan Thomas! Jeg roser mig selv mentalt! Jeg kan godt mærke, at armene er ved at være trætte,men jeg bider tænderne sammen! Tøm hovedet og tænk på noget andet end kroppens træthed! Du er sej, tænker jeg! Glæder mig allerede til at vende uret og se min nye PR! Du kan godt, du kan godt gentager jeg, imens mine arme begynder at ryste! 3-2-1 og så kan jeg ikke mere! Puster hårdt ud og ligger fladt på min lyserøde/orange (!!) yogamåtte i et par sekunder inden jeg tager uret og kigger forventningsfuldt på det! Pis…. Bare glem det!”

Planke for dummies

Ja, nogen PR blev det ikke til den dag, selvom jeg var overbevist om at den kom! Det havde også mest været en personlig sejr, for i forvejen er jeg ikke god til planken og formåede denne dag kun at holde den i lidt mere end 1 minut! Lige nu ved jeg faktisk heller ikke hvad er er mest sørgeligt – at jeg kun holdte den i 1.06 eller at jeg faktisk stadig kom ok tæt på min PR!?

Men sådan er det! Jeg er slap og har tynde arme! Jeg har aldrig rigtig været hooked på styrketræning og besøg i fitnesscentre. Både fordi det kolliderede med, at jeg ikke lavede noget som helst fysisk men også fordi jeg synes det er gabende kedeligt! Styrkemæssigt er jeg på højde med en underudviklet konfirmand og det er ikke mig man spørger om hjælp, når man skal have åbnet et glas rødkål, der binder!

Derfor gider jeg dybest set heller ikke lave hjemmetræning, selvom jeg ved det er en vigtig del af at løbe og især at løbe lange distancer. Træning med fokus på core-delen har jeg gang på gang læst mig til er en uundværlig del ift. at blive en bedre og løber og undgå skader. Den sidste, der fortalte mig dette var en fysioterapeut fra Arkadens Fysioterapi, hvor jeg kom fordi… jeg var skadet! Universet er ikke uden humor!

Orange, sort og bleg!

Orange, sort og bleg!

Jeg har altid været alt for ustruktureret omkring min core-træning og lavet det alt for sporadisk. Kedeligt eller ej, så er jeg dårlig til det og er der noget man er dårlig til må man træne det igen og igen indtil man mestrer det. Derfor har jeg lavet et fast program, som skal gennemføres med samme fokus og målrettethed som mit løbeprogram. Tre gange om ugen skal vippebrættet, min foam-roller fra Trigger Point, elastikkerne og i særdeleshed min flotte yoga-måtte, som altså kun har denne funky farve fordi den lilla var udsolgt i Stadium, findes frem og hovedet tømmes! Jeg har lavet et lille program, hvor jeg kommer igennem de vigtigste øvelser og der er ingen undskyldninger og skulle jeg mangle motivation en dag til at planke mig i stykker behøver jeg bare at tænke tilbage på de sidste fire uger, hvor jeg ikke har løbet pga. skinnebensbetændelse. Jeg træner for at undgå dette. Jeg træner for at blive en bedre løber. Jeg træner for at blive den bedste løber jeg kan blive og det koster. Heldigvis!

7 thoughts on “Lidt om hjemmetræning og at tømme hovedet!

  • Er i samme båd. Ligger og roder rundt på gulvet med måtte, elastik og foam roller for forhåbentlig snart at kunne komme til at løbe ordentligt igen!! .. Er ikke fan af styrketræning, men må erkende at det er en vigtig del af det at være løber. Damn..

    • Jeg tror jeg er nået samme erkendelse og er bare nødt til at klø på og lære at elske det eller ihvertfald acceptere der som en del af det at løbe… For jeg gider ikke rigtig flere skader. Krydser fingre for du snart er frisk og fit igen!

  • Coretræning……OMG er ikke kommet længere end til at læse om det og det lyder, undskyld mig, dæleme ret så kedeligt 😀 Hmm…..det kan da godt tænkes jeg skal lade mig inspirere og begynde på skidtet…..døjer jo selv lidt med knæbasserne indimellem.
    Planken i lidt over 1 minut……damn du ER sej!

  • Dynamisk core træning er din ven!!! Og der er ualmindelig meget coretræning i at slå på ting, just saying;-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *